مقياس عزت نفس کوپر اسميت


Cooper Smith self steem scale


  • عنوان فارسی: مقياس عزت نفس کوپر اسميت
  • عنوان انگلیسی: Cooper Smith self steem scale
  • زبان ابزار: فارسی
  • کلمات کلیدی: عزت نفس - خود - مقياس -self steem- self - scale
  • کاربرد: ميزان عزت نفس افراد
  • سازنده: کوپر اسميت(Cooper Smith)
  • سال ساخت: اين مقياس ابتدا توسط راجرز و ديموند تهيه و تدوين شد.كوپر اسميت در سال 1967 مقياس عزت نفس خود را بر اساس تجديد نظري كه بر روي مقياس راجر و دايموند انجام داد تهيه نمود.
  • تعداد سوال: 58
  • زیر مقیاس: 8 ماده آن دروغ سنج و 50 ماده از آن به چهار خرده مقياس عزت نفس خود کلی،عزت نفس اجتماعی،عزت نفس خانوادگی و عزت نفس تحصيلی تقسيم شده است.
  • نحوه اجرا: خود گزارشی و مدادی کاغذی
  • نحوه نمره گذاری: بصورت 0 و1 ،بلی نمره يک و خير نمره صفر می گيرد.دامنه نمرات از 0 تا 50 است.چنانچه آزمودنی از 8 ماده دروغ سنج بيش از 4 بگيرد اعتبار آزمون پايين است.نمره عزت نفس کلی آزمودنی نيز بر حسب مجموع نمره های چهار زير مقياس آزمون محاسبه می شود.ميانگين بدست آمده 4/25 است.لذا فردی که در اين آزمون بيشتر از ميانگين نمره بگيرد دارای عزت نفس بالا و افرادی که کمتر از آن بگيرند دارای عزت نفس پايين خواهند بود.
  • رفرانس: ذوالفقاری،اکرم،1377-1376، بررسی روايی ،اعتبار و نرم يابی پرسشنامه عزت نفس کوپراسميت در دبيرستانهای اصفهان – پايان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.
  • آزمون مرجع: Cooper Smith self steem scale
  • عنوان: فرم اصلي
  • اعتبار درونی - سازه: دارد
  • توضیح اعتبار درونی - سازه: لاراكانتو و همكاران(1993) به بررسي روايي و اعتبار تست عزت نفس كوپر اسميت در يك نمونه 411 نفري در مكزيك پرداختند. با استفاده از آزمونT به بررسي روايي سازه به وسيله افتراق بين نمرات بالا و پايين در آزمودنيهاي زن و مرد و متغيرهاي سن، جنس،وضعيت تاهل و سطح تحص
  • اعتبار درونی - محتوی: دارد
  • توضیح اعتبار درونی - محتوی: 777كروكر(1993) نشان داد كه تست عزت نفس كوپر اسميت داراي روايي همگرا با آزمونهاي ديگر عزت نفس است.(به نقل از ذوالفقاري،اكرم،1377-1376، بررسي روايي ،اعتبار و نرم يابي پرسشنامه عزت نفس كوپراسميت در دبيرستانهاي اصفهان – پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه تهران.
  • پایایی - اطلاعات آزمون باز اطلاعات آزمون: دارد
  • توضیح پایایی - اطلاعات آزمون باز اطلاعات آزمون: 1)كوپر اسميت و همكاران(1967)،ضريب بازآزمايي 88/. را بعد از پنج هفته و ضريب بازآزمايي 7/. را سه ماه بعد براي اين مقياس بدست آورد.(به نقل از پورمقدسيان،ع-1373.مقايسه عزت نفس و مفهوم خود تحصيلي دانش آموزان مدارس عادي و دانش آموزان مدارس موسوم به تيزهوشان شهر
  • توضیحات دیگر: 0
  • آزمون مرجع: Cooper Smith self steem scale
  • عنوان: فرم ترجمه شده
  • اعتبار بیرونی - همزمان: دارد
  • توضیح اعتبار بیرونی - همزمان: 1)در مطالعه شكر كن و نيسي(1373) كه بر روي دانش آموزان سال اول تا سوم دبيرستانهاي نجف آباد انجام شد ضريب اعتبار اين مقياس از طريق همبسته كردن نمره هاي آن با نمره هاي پيشرفت تحصيلي محاسبه شد كه ضريب بدست آمده 39/. بود كه در سطح 1./. معني دار است.(نيسي،ع - ن
  • پایایی - اطلاعات آزمون باز اطلاعات آزمون: دارد
  • توضیح پایایی - اطلاعات آزمون باز اطلاعات آزمون: 1)نيسي و شهني ييلاق(1380) در پژوهشي كه بر روي 90 دانش آموز پسر مضطرب سال اول دبيرستان اجرا كردند پايايي اين پرسشنامه را به روش بازآزمايي محاسبه كردند كه 60/. بدست آمد(نيسي،ع – شهني ييلاق،م –(1380). تاثير آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود ،عزت نفس ،اضطراب اجت
  • پایایی - آلفای كرونباخ: دارد
  • توضیح پایایی - آلفای كرونباخ: 1)در پژوهش نيسي و همكاران(1384) كه بر روي 200 نفر از دانش آموزان دختر انجام شد ضريب پايايي اين پرسشنامه با استفاده از روش آلفاي كرونباخ برابر با 70/. محاسبه شد.(نيسي،ع – شهني ييلاق ،م – فراشبندي ، ا (1384). بررسي رابطه ساده و چندگانه متغيرهاي عزت نفس،اضطر
  • پایایی - دو نیمه كردن: دارد
  • توضیح پایایی - دو نیمه كردن: 1)پور شافعي(1374) با استفاده از شيوه دو نيمه كردن پايايي پرسشنامه عزت نفس كوپر اسميت را83/. بدست آورد كه در سطح 5./. معني دار است.(به نقل از عطاپور،شهلا-1380. بررسي رابطه بين انگيزش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر و پسر دوره راهنمايي شهر اصفهان با ويژگيهاي
  • توضیحات دیگر: 0